Gdy w 1996 roku Ewa Mazur założyła Stowarzyszenie zajmujące się gromadzeniem środków na odnowę dzwonów, wtedy na horyzaoncie pojawili się Benigna i Janusz Jaskulscy. Włączyli się w tą akcję i tak już w grudniu (1996 r) rozpoczął się cykl koncertów w Kicińskim kościółku. Były wspaniałe, na bardzo wysokim poziomie artystycznym, występy znanych osobistości ze świata muzycznego. Od tamtych chwil Jaskulscy zakochali się w Kicinie. Zakochali się w Kościółku, Św. Józefie, w Księdzu Pawlaku, w krajobrazie – polach i lasach, ale także ludziach z Kicina. Często rozmawiali o wiosce, o ludziach z Kicina. I zastanawiali się jak pomóc Kiciniakom. Co roku przywozili do Kicina różnych artystów, którzy występowali w kościółku. Koncerty, które odbywały się w Muzeum Instrumentów Muzycznych później (a nieraz w tym samym dniu) miały miejsce w Świątyni kicińskiej. Na tym nie poprzestali i Benigna Jaskulska sama występowała w koncertach w Kicinie. Myśleli także (i usilnie zmierzali do tego) żeby stworzyć organizację (stowarzyszenie?) na wzór dzisiejszego LNU. Ich miłość do Kicina wydaje wspaniałe owoce.
BENIGNA JASKULSKA
Ukończyła kolejno studia polonistyczne na Wydziale Filologicznym UAM, studia wokalne w poznańskiej Akademii Muzycznej, Studium Pedagogiki Wokalnej i studia podyplomowe w zakresie śpiewu solowego w Hochschule fur Musik und darstellende Kunst we Wiedniu. Swoją sztukę wokalną doskonaliła także podczas wielu kursów w Polsce i zagranicą, pracując pod kierunkiem mistrzów takich jak Stefania Woytowicz, Claus Ocker, Christian Elsner, Poppy Holden. Reprezentowała Polskę w szeregu festiwali muzycznych w Europie, m.in. w Kassel, Wiedniu, Insbrucku, Paryżu, Rennes oraz w Ałmaty /Kazachstan/.
Jest jedną z nielicznych artystek w Polsce, która występuje z akompaniamentem m.in. akordeonów; jej śpiew z towarzyszeniem duetu akordeonowego Teresy i Jerzego Kaszubów, doczekał się rejestracji płytowej (2002). Wielką satysfakcję sprawiła jej współpraca koncertowa z Waldemarem Malickim i Leszkiem Możdżerem, w repertuarze zarówno klasycznym jak i jazzowym.
W środowisku chóralnym i wokalnym Benigna Jaskulska jest też znanym i cenionym za kompetencję, obiektywizm i pozytywną motywację jurorem. Na co dzień artystka pracuje jako wykładowca na Wydziale Teologicznym (muzyka sakralna) UAM, Wydziale Edukacji Artystycznej ASP oraz jako nauczyciel śpiewu solowego i emisji głosu w POSM II st. w Poznaniu. Największa liczba jej dotychczasowych sukcesów pedagogicznych wiąże się z Chórem Dziewczęcym „Skowronki”. Współpraca Benigny Jaskulskiej z dyrygentką zespołu, Alicją Szelugą, zaowocowała blisko dwudziestoma nagrodami dla zespołu na prestiżowych, chóralnych konkursach międzynarodowych ( ponadto nagrody specjalne za brzmienie zespołu).
Wykształcenie:
- studia wyższe na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: etnologia, etnomuzykologia.
- studia podyplomowe na Universidad Central w Caracas /Wenezuela/; amerykanistyka ( w tym-instrumentoznawstwo )
- stypendium w muzeach austriackich (Wiedeń, Salzburg)
Praca + członkostwo:
- Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu — od asystenta po kustosza i kierownika
- Członkostwo:
- Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego
- Polskiego Towarzystwa Studiów Latyno-Amerykanistycznych
- Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pomocy Polakom na Wschodzie „Ostoja” w Poznaniu
- Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu
- Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Regionu Kozła
Doświadczenie w realizacji projektów:
- Wielkopolskie Spotkania Budowniczych Dud i Kozłów,
- Spotkania Kolędników-Dudziarzy w Połajewie,
- Konkurs Muzyki Ludowej w Kopanicy,
- redakcja roczników „Duda i kozieł” + współred. „Koźlarskich Spraw”,
- wystawy muzealne krajowe i zagraniczne,
- katalogi, foldery i przewodniki zbiorów,
- prelekcje, referaty, wykłady,
- badania terenowe i archiwalne w Ameryce, Południowej, Kazachstanie, Wielkopolsce oraz in. regionach kraju,
- wykłady na UAM,
- juror kraj. i zagr. konkursów: Bukówiec, Zbąszyń, Oravska Polhora.